Månadens dryckesprofil

Fakta:
Solveig Sommarström bor utanför Gnesta där hon och maken producerar ekologiska örter och spannmål. Hon driver företaget Viness AB vaars sortiment omfattar ett flertal alkoholdrycker under märket Sommarström. Solveig är expert på dryckeskvalitet och dryckeskemist och arbetar även som konsult med dryckesutveckling åt andra företag i Sverige. Hennes kompetens och kunskaper utvecklades som en kombination av hennes akademiska utbildning i botanik, kemi och floristik och hennes gedigna erfarenhet först som chef för labbet på Vin och Sprit, samt ett mångårigt arbete som kvalitetskonsult åt bland andra Systembolaget, Fondberg, Domaine wines och Malmköpings Nya Spritfabrik. Solveig sitter som ledamot i Spritakademien på stolsnummer 8 (spritkemi). Hon sitter också i juryn för den årliga svenska nationella tävlingen för vattenkvalitet. År 2017 mottog Solveig Svenska Dryckesakademiens pris för utomordentlig gärning inom svensk sprittillverkning.

För några år sedan satt jag i juryn för innovationstävlingen Matverk i Sörmland. Bland de många produkter som tävlade fanns julsnapsen Aronia, en vackert röd, lite fruktig, lagom syrlig julsnaps som gifter sig på ett utmärkt sätt med både sillen och skinkan på julbordet. Bakom produkten fanns odlarna Gun Haglund och Karl Källander samt kemisten Solveig Sommarström. Jag blev väldigt fascinerad av smaken och av hur välbalanserad snapsen var och blev därför nyfiken på det sensoriska arbetet bakom produkten. Det var då jag lärde känna Sommarström – ett riktigt dryckes- och smakproffs. Hon visade sig vara en doldis för gemene man, men en riktig kändis för de invigda.

Det var därför som jag för några år sedan gjorde ett studiebesök på Malmköpings Nya Spritfabrik tillsammans med måltidskunskapsstudenter från Södertörns högskola. Solveig mötte upp där och gav oss en föreläsning om svensk alkoholhistoria och om kvalitetsarbete i alkoholproduktion. Studenterna frågade väldigt mycket efter hur hon tänkte när hon utvecklar nya drycker och hur det kan vara möjligt att utveckla sina sinnen så bra för att arbeta med smaker och aromer professionellt. Inspirerade av hennes föreläsning krävde studenterna att vi skulle stanna till vid Systembolaget i Malmköping – där länsade de hyllorna på hennes produkter! Hon är alltså inte bara en duktig dryckeskemist, hon är också en inspirerande föreläsare som generöst delar med sig av sin kunskap och en storyteller av rang.

Solveig Elisabeth Sommarström fick 2017 Svenska Dryckesakademiens pris för sin stora gärning inom alkoholproduktion. Hon är månadens dryckesprofil. Hon är en av de som i decennier har värnat, kvalitetssäkrat och utvecklat dryckessmaker för svenska folket. Som ung studerade hon kemi, floristik och botanik. Målet var att bli limnolog och arbeta med vatten, men när hon utexaminerades från Stockholms universitet var arbetsmarknaden för limnologer ganska tuff. Istället sökte hon och fick ett 8-veckors vikariat på Aktiebolaget Vin och Sprit. Där blev hon kvar i 20 år!
Solveig berättar med stor inlevelse om sina år på Vin och Sprit. Hon hade tur, hennes dåvarande chef Börje Karlsson insåg hennes potential och imponerades av hennes akademiska kompetens. Han skapade därför en heltidstjänst åt Solveig och inte nog med det, han fortsatte också att ge henne sitt stöd. Han såg till att hon befordrades till labbchef, det blev alltså en riktig karriärskjuts. Med tacksamhet säger hon ”han lyfte upp mig och fick mig att bli chef vid 27-års ålder”

”Istället för vatten blev det vin” säger hon med glimten i ögat. Hon arbetade som chef för labbet och tillsammans med inköparna fick hon resa runt i världen och analysera och kvalitetssäkra det som skulle köpas in. Hon minns detta som en rolig och lärorik tid och säger att det då fanns resurser att göra ett bra jobb.

1995 gick Sverige med i EU. En av de omedelbara effekterna av detta var upplösningen av alkoholmonopolet. Fram till dess var produktion, import, distribution och försäljning av alkohol ett statligt monopol. Efter EU-inträdet blev endast detaljhandelsmonopolet kvar. Solveig var då helt inställd på att byta yrkesbana och passade på att utbilda sig till kroppsterapeut. Men när Systembolaget upptäckte att de behövde ett labb för att säkra produktkvaliteten blev hon erbjuden ett jobb. Hon tackade nej till erbjudandet, men började istället arbeta åt dem som konsult. Hon erbjöd sina tjänster även till Fondberg, Domaine wines och andra nya aktörer inom vinbranschen.

I sin nya roll som egen företagare passade hon på att göra sådant hon tyckte var roligt. Ett uppdrag som beskrivs med extra värme är uppdraget som lärare på Restaurangakademien där hon fick ge utrymme åt sitt stora intresse för ekologiska drycker. Men så småningom blev det mer och mer sprit. Dels har hennes make arbetat med sprittillverkning på Malmköpings nya spritfabrik, dels har hon också efter etableringen av Viness AB (år 2007), blivit allt mer intresserad av smaksättning av olika spritsorter. ”Jag extraherar allt jag ser, jag plockar på mig örter, växter och allt jag hittar i skogen” berättar hon.

Ett av hennes stoltaste ögonblick var när rockgruppen Motörheads frontfigur Lemmy Kilmister valde att sätta sitt namn på hennes vodka. Rockgruppen letade efter en vodka att marknadsföra sig genom, de skickade efter vodkasorter från olika producenter, men det var Solveigs vodka som valdes ut! Hon fick åka ner till Tyskland och vara med på lanseringen. Hon fick till och med gå på rockkonsert med gruppen – för första gången i sitt liv.

Solveig arbetar numera också med snapsar. Den första hon lanserade var johannesörten och sedan kom lingon och enbär. Hon säljer i förpackningar med fler små flaskor. Det är behändigare och passar dagens konsument bättre än en helflaska. Folk dricker ju inte så ofta snaps och då fungerar småflaskor bra. Trots att basen i hennes nuvarande sortiment är traditionellt svenskt månar hon också om att ta in nya och spännande smakinfluenser för att matcha vårt ökade intresse för bland annat asiatisk mat. Hon har därför utvecklat snapsar med chili och ingefära. När snapssmakerna tas fram arbetar hon även med mat. Hennes ingefärssnaps passar exempelvis bra till sushi och gravad lax, medan chilisnapsen passar bra till mörk choklad och het mat.

Hon har också utvecklat en egen glögg. En aromatisk, klassisk och smakrik glögg som matchar pepparkakan på ett bra sätt. Men trots det traditionella tänkandet med snaps och glögg har Solveig också utvecklat en serie godisshots för att möta efterfrågan från yngre konsumenter – inspirationen till detta kom från hennes dotter.

När jag frågar om det finns andra intressen än extraktion av aromer så berättar hon hur hon vurmar för den småskaliga produktionen. Hon menar att det är viktigt att inte tappa bort gamla traditioner, dessa kan bidra icke minst till att utveckla det nya genom crossover. En klar favorit är de svenska äpplena som hon inte tycker att vi gör tillräckligt mycket av – och blåbär, lingon och rabarber! Utbrister hon.

En annan sak som hon brinner för är att bidra till att skapa större utrymme åt kvinnor inom dryckesvärlden. Hon menar att dryckesbranschen är väldigt mansdominerad, det gör att kvinnor ibland får mindre utrymme trots att de många gånger är duktigare än sina manliga motsvarigheter. Hennes 20-åriga erfarenhet som chef inom Vin och Sprit gav i detta avseende många insikter som blev något av en ögonöppnare. Den manliga dominansen inom det gastronomiska området är något som faktiskt bekräftas av forskare. År 2013 gav etnologen Håkan Jönsson den fantastiskt intressanta boken ”Den gastronomiska revolutionen” (Carlssons Förlag). I boken kartlägger han kockens resa ”från slusk till stjärna”. Han menar att något som kännetecknar den svenska gastronomin i allmänhet och restaurangsektorn i synnerhet är den manliga dominansen.

Informationsdatabasen Ratsit berättar oväntat om Solveig på följande sätt:
När Solveig Sommarström föddes var Tage Erlander statsminister. Samma år blev IFK Norrköping svenska mästare i fotboll och Sveriges folkmängd uppgick till 7 150 606 personer. Vi kan alltså lugnt konstatera att det är några decennier sedan Solveig föddes, men trots att hon 2017 fyllde folkpension så deltar hon i nya projekt och arbetar med samma intensitet som tidigare och hon brinner fortfarande för det hon gör.

Hennes nyaste projekt är Minvino, en serie bestående av fyra designade premiumvatten som utvecklats för att passa olika typer av vin. Hennes partners i detta projekt är icke oväntat tre väldigt duktiga kvinnor, nämligen sommelieren Susanne Berglund Krantz samt företagarna Jeanette Fili och Petra Ranhem. Satsningen drivs av The Water Studio. Solveig menar att ”om man väljer ett vin med omsorg så måste man vara lika noggrann med vattnet – om det är fel vatten kan det faktiskt minska vinupplevelsen!

Vi från dryckesakademien vill ännu en gång gratulera Solveig till vårt stora dryckespris 2017. Vi tackar också för att hon valt att inspirera oss med sin historia.