Akademiledamot nominerad till Livsmedelspriset

Livsmedelspriset är LivsmedelsFöreningens årliga utmärkelse som tilldelas en person, organisation eller företag, som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling. I år är Dryckesakademiens ledamot Murat ”Murre” Sofrakis och hustrun Lena Jörgensen från Vingården i KLagsham, nominerade till priset som delats ut årligen sedan 1964.

Stort grattis Murre och Lena. Det är nio år sedan ett dryckesföretag tilldelades Livsmedelspriset då det gick till Mackmyra Whisky. Vad tror ni att det betyder för de svenska dryckesproducenterna att vara inkluderade i de här sammanhangen?

– För oss som arbetar med drycker så är det en självklarhet att drycker är ett livsmedel men vi har nog en bit kvar innan alla inser att så är fallet. Denna nominering kan säkerligen bidra med att öka folks medvetande om svenska drycker och skapa ett större intresse.

Vad skulle det betyda för er som enskilt företag om ni fick Livsmedelspriset?

– Redan för 14-15 år sedan, så var ambitionen att skapa ett nytt vinland och inte en enskilt isolerad vingård. Nomineringen ger oss ytterligare energi att uppfylla denna målsättning. 

Hur många svenskar tror ni är medvetna om att det finns över 200 vingårdar och 76 aktiva vinproducenter i Sverige idag varav många vunnit internationella priser och utmärkelser?

– Hittills så kan nog antalet medvetna räknas i promille och trots detta så uppfattar vi själva att intresset är enormt. Vad detta visar är att potentialen är enorm den dagen vi lyckats nå ut till den större massan om att Sverige är det nya vinlandet.  

Allt fler konsumenter vill ju ha svensk mat, hur ska vi få dem att ha samma fokus när det kommer till dryck?

– Frågan vi ställer oss är om man bör lägga energin på att utbilda köparna eller säljarna av drycker. Ska vi själva utbilda alla köpare (konsumenter), eller ska vi försöka utbilda den mindre gruppen säljare (dagligvaruhandeln, restauranger, Systembolaget osv) och få dem att arbeta för vår målsättning? Vår förhoppning är att restauranggästerna i första hand blir rekommenderad en lokal dryck när de slår sig ner på en restaurang framöver.

Vem som får Livsmedelspriset 2018 tillkännages torsdagen den 13:e september.

 

 

 

Akademiledamot nominerad till Livsmedelspriset

Livsmedelspriset är LivsmedelsFöreningens årliga utmärkelse som tilldelas en person, organisation eller företag, som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling. I år är Dryckesakademiens ledamot Murat ”Murre” Sofrakis och hustrun Lena Jörgensen från Vingården i KLagsham, nominerade till priset som delats ut årligen sedan 1964.

Stort grattis Murre och Lena. Det är nio år sedan ett dryckesföretag tilldelades Livsmedelspriset då det gick till Mackmyra Whisky. Vad tror ni att det betyder för de svenska dryckesproducenterna att vara inkluderade i de här sammanhangen?

– För oss som arbetar med drycker så är det en självklarhet att drycker är ett livsmedel men vi har nog en bit kvar innan alla inser att så är fallet. Denna nominering kan säkerligen bidra med att öka folks medvetande om svenska drycker och skapa ett större intresse.

Vad skulle det betyda för er som enskilt företag om ni fick Livsmedelspriset?

– Redan för 14-15 år sedan, så var ambitionen att skapa ett nytt vinland och inte en enskilt isolerad vingård. Nomineringen ger oss ytterligare energi att uppfylla denna målsättning. 

Hur många svenskar tror ni är medvetna om att det finns över 200 vingårdar och 76 aktiva vinproducenter i Sverige idag varav många vunnit internationella priser och utmärkelser?

– Hittills så kan nog antalet medvetna räknas i promille och trots detta så uppfattar vi själva att intresset är enormt. Vad detta visar är att potentialen är enorm den dagen vi lyckats nå ut till den större massan om att Sverige är det nya vinlandet.  

Allt fler konsumenter vill ju ha svensk mat, hur ska vi få dem att ha samma fokus när det kommer till dryck?

– Frågan vi ställer oss är om man bör lägga energin på att utbilda köparna eller säljarna av drycker. Ska vi själva utbilda alla köpare (konsumenter), eller ska vi försöka utbilda den mindre gruppen säljare (dagligvaruhandeln, restauranger, Systembolaget osv) och få dem att arbeta för vår målsättning? Vår förhoppning är att restauranggästerna i första hand blir rekommenderad en lokal dryck när de slår sig ner på en restaurang framöver.

Vem som får Livsmedelspriset 2018 tillkännages torsdagen den 13:e september.