Johan Swahn är född 1979 och blev ledamot av Svenska Dryckesakademien 2015. Han har ansvarsområdet Drycker i handeln.
Så här beskriver Johan sig själv:
Jag är forskare inom Sensory Marketing (PhD) och driver konsultföretaget Diaz & Swahn som jobbar med att integrera forskning och näringsliv med fokus på att utveckla smak- och måltidsupplevelser utifrån ett sensoriskt perspektiv. Vi jobbar även med avancerad trendanalys med fokus på smak, mat-och måltider (restaurangbranschen) både nationellt och internationellt.
Jag har en bakgrund som kock och har tävlat i både VM (Culinary World Cup) och OS (Culinary Olympics) i ung ålder. Intresset för sensory marketing upptäckte jag när jag fick jobba hos Heston Blumenthal på The Fat Duck där rätten The Sound of the Sea var en stor inspiration för min nuvarande karriär.
Jag publicerade min doktorsavhandling 2011 med titeln; If I Can Taste it; I Want it…Sensory Marketing in Grocery Retail Stores. En tvärvetenskaplig avhandling där jag jobbade med sensorik, lingvistik/semantik och marknadsföring med syftet att utveckla ett sensoriskt språk för smak som kan användas i marknadsföringen. Detta har jag jobbat med på ICA i nästan 10 år och varit med och utvecklat hur ICA kommunicerar smak utifrån forskningen.
Inom dryckeskategorin är jag extra stolt över arbetet med ICAs Måltidsdrycker som lanserades 2014, främst med den innovativa drycken Rieslingvatten (ICA Selection). I projektet utvecklade vi tillsammans med ytterligare forskare en metod för att smaksäkra en dryck-och matupplevelse med alkoholfria måltidsdrycker, d.v.s. mäta den multisensoriska upplevelsen mellan dryck och mat. Detta för att sprida kunskap och inspiration till ICAs kunder för bättre och smakrikare mat-och dryckesupplevelser. På Youtube-klippet här kan du höra mer.
Alkoholfria måltidsdrycker har en spännande framtid framför sig där jag ser att det blir ett större fokus på att värna och främja den svenska smaken med fokus på vår egna unika terroir och säsonger kopplat till måltidsupplevelsen.