Jens Dolk

Jens Dolk är född 1971 och blev ledamot av Svenska Dryckesakademien 2018. Hon har ansvarsområdet Dryckerna och medierna.

Så här beskriver Jens sig själv:

Kan man äta det eller dricka det – ja då kan jag jobba med det. Kan man inte äta det eller dricka det – då är det inget för mig. Det hela började i kallskänken på anrika restaurang Glada Laxen i Gallerian i Stockholm 1986. Tillverkning av tunnbrödkorgar, laxröra och servering av Liebfraumilch fick mig att trots senare studier i el-tele att välja restaurangbranschen och mat och dryck som mitt yrke.

Jag har jobbat som butler på Mallorca, i patisseriet på Operakällaren, som restaurangchef på Fredsgatan 12, gjort vin i Australien, varit kock på isbrytaren Ymer, startat kaffefirma, serverat på kungliga slottet och Nobelfesten, tävlat i Guldbrickan, jobbat med vinimport, startat cateringfirma, importerat både olivolja och glass och varit vingubbe på tv. 1993-1996 gick jag på Restauranghögskolan i Grythyttan.

Någonstans längs vägen blev skrivandet en stor del av mitt liv. Det började med en enkel fråga: ”Kan du skriva en bok om vin?” Med ett komplicerat svar: ”JA!” Komplicerat och märkligt med tanke på 2:or i både svenska, tyska och engelska i skolan samt dyslexi. Men genom att prata med mig själv och sedan plita ner det i text har det hittills blivit nio böcker, artiklar i Svenska Dagbladet, Mat & Vänner, Expressen, m.fl.

År 2010 ringde jag upp TV4 och presenterade en idé. Strax därefter ringde jag ”Sverige det Nya Matlandet”. Resultatet tack vare massa tjat och en massa andra duktiga människor blev Mitt Kök Sverigeresan. I tre somrar (2011-2013) reste Tommy Myllymäki och jag runt hela Sverige. På morgnarna gjorde vi TV, på dagarna höll vi föreläsningar och på kvällarna drev vi vår mobila restaurang. Allt handlade om att lyfta fram den svenska maten och drycken. Efter tre år tog projektet tyvärr slut – jag skyller på att det är jobbigt att vara före sin tid…

I skrivande stund är mitt dagliga jobb K-märkt en växande restaurang/café-koncern i Stockholm. K-märkt handlar om god mat och god dryck – men också om hållbarhet. Genom fyra udda och konstiga principer jobbar vi dagligen mot ett av världens största problem just nu – matsvinnet. Vi kallar det WFFW – We Fight Food Waste.

Mitt måtto inom akademien är: #hålliernobelnukommerjag